Eet jezelf gezond in de winter


Je bent écht niet de enige die in januari last heeft van een dip. De drukke feestdagen zijn voorbij, je ziet weinig zonlicht en de vrolijke lente- en zomermaanden lijken nog heel ver weg. Je merkt het waarschijnlijk aan jouw lage energiepeil of je voelt je soms een beetje somber. Gelukkig kun je daar zelf een heleboel aan doen. Voor hetkanWEL zocht ik uit hoe je de winter doorkomt.

Met de juiste voeding kun je veel bereiken, dat beaamt ook Iris de Goede. Zij is diëtist, orthomoleculair-natuurvoedingsdeskundige, vitaliteitscoach en personal trainer en runt haar eigen praktijk Fit met Iris. Volgens haar heeft een winterdip in januari en februari vooral te maken met een tekort aan vitamine D. “In de zomermaanden maak je door voldoende blootstelling aan zonlicht vitamine D aan, maar in januari zie je dat bij veel mensen de voorraad op is. Met een lage weerstand, gesnotter, weinig energie en een sip gevoel tot gevolg.”

Zonkracht

Volgens Iris kun je ongeveer 10% van jouw gezonde hoeveelheid vitamine D uit voeding halen. “Het zit in vette vis, zoals haring, zalm en makreel. Ook vlees en eieren leveren vitamine D, maar dit is niet genoeg. De rest moet van de zon komen.” En dat laatste is nou precies het probleem in Nederland.

Alleen in de maanden maart tot november is de zon tussen 12:00 uur en 15:00 uur ’s middags krachtig genoeg om vitamine D op te nemen. In de winter staat de zon te laag. Iris: “De zonkracht (UV-index) moet hoger zijn dan 3 om vitamine D aan te kunnen maken. Het is van belang dat je eerst een minuut of 20 zonder zonnebrandcrème de zon ingaat, zodat je voldoende vitamine D aanmaakt.”

Natuurlijk kan een laag energiepeil ook andere oorzaken hebben. Lees verder bij hetkanWEL.